maandag 14 juni 2010

Medeleven 2.0

De krachten op mijn sleutel worden te groot. Het speciale gereedschap waarmee ik mijn trapas wil bevrijden komt los van het afdekgebeuren. De sleutel houd ik nog in mijn hand. Mijn hand nadert met grote snelheid en nog meer lompe kracht mijn gezicht. De hand komt dichter en dichterbij. Onzacht raakt de sleutel, het gereedschap dat ik nog in mijn hand heb, mijn oog. Gelukkig net er naast, maar toch, bloeden deed het.
Wat versuft blijf ik achter.
‘Donders, dat afdekmechanisme is nog niet los...’ denk ik aanvankelijk.
‘Hmmm, dat ging best hard.’ is mijn tweede gedachte.
‘Hee, er hangt bloed aan mijn neus’, concludeer ik versuft. ‘Dat wordt weer een tijdje voor paal lopen’.
Je bedenkt je nogal wat als je jezelf net een blauw oog hebt geslagen, merk ik nu. Enfin. Een blauw oog met korsten dus. Niet op het Rembrandplein gebeurd, waar ik de nacht ervoor nog ven was. Ik heb ook geen zielig huilend meisje uit een hoge boom gered toen ik een boswandeling aan het maken was, waarbij ik over een eekhoorn struikelde. En nee, ik heb ook niet heel hard gemountainbiked en een tak in mijn gezicht gehad. Het is echt 100% pure lompigheid.
En met dit toonbeeld van mijn onhandigheid moet ik deze week voor de klas staan. De mensen aan wie ik het vertel zijn wel erg medelevend. Ze gunnen mij een volle gulle lach om me te troosten. Vanmorgen kwam ik er achter: het is gewoon medeleven 2.0.
Medeleven 2.0. Het nieuwe vervolg op het oude medeleven 1.33. Daarbij knikte je, hield je je hoofd scheef en zei je: ‘goh, wat rot nou’. Of het nou gemeend is of niet, het is wel de zachte manier van medeleven. Medeleven 2.0 is harder, ruwer en sneller. Wellicht ook eerlijker.
Al eerder dit jaar ben ik met Medeleven 2.0 in aanraking gekomen. Ik brak mijn pols en ga de eerste weken van 2010 les met een prachtig stukje stucwerk om mijn arm. Ook dat werd ontvangen met een lachsalvo. Toen was me al wel duidelijk dat Medeleven 2.0 niet gemaakt was voor tere zieltjes en ook niet bij iedereen in elke situatie gepast is. Kijk, pijn heb ik niet en het is ook lomp. Zielig ben ik niet echt, dus dan kan het. Het maakt medelijden versie 0.9.87 totaal overbodig, dat wel.
Het zal wel effectief zijn. Want op nog meer Medeleven 2.0 zit ik eigenlijk niet te wachten. Dat zou betekenen dat ik weer iets onhandigs heb gedaan. Ik houd u op de hoogte. Wees niet verrast als u iemand hoort lachen in mijn bijzijn. U weet wat het is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten